Digitale ontsluiting is de ruggengraat van gravelbiken. De meeste gravelaars gebruiken platforms als Komoot en Strava om hun routes te plannen. Deze platforms zijn afhankelijk van OpenStreetMap (OSM), een open kaartendatabase waarin iedereen paden kan toevoegen of wijzigen.
Wanneer gegevens in OSM onvolledig of verouderd zijn, komen fietsers onbedoeld op paden terecht waar fietsen niet is toegestaan. Dit leidt tot verstoring van natuur en conflicten met wandelaars en terreinbeheerders. Digitale duidelijkheid voorkomt dus niet alleen frustratie, maar ook juridische en ecologische problemen.
In 2025 zijn de NTFU, de KWbN en Komoot gestart met een grootschalig onderzoek naar waar fietsen in de natuur wél en niet mag. Uitvoerder Track Landscapes brengt deze gegevens in kaart en verwerkt ze in OSM. Grote terreinbeheerders als Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten leveren data aan, zodat hun gebieden correct en actueel zijn weergegeven.
Vraag ondersteuning bij de NTFU als je hulp wilt bij het invoeren of aanpassen van data.
Belangenbehartiging
Mail Troy